A felhő-technológia nem csak a nagy cégek privilégiuma, a KKV-k is sokat spórolhatnának vele

– szakmai interjú Fábián Zsolttal

Magyarországon még 2020-ban is sok cégvezető számára idegen gondolat a modern technológiák és mint ilyen, a felhő alkalmazása, pedig, ha ezen változtatnának, komoly összegeket takaríthatnának meg és rugalmasabbak lehetnének.

A koronavírus-járvány megmutatta, hogy sok olyan munkahelyen is lehetséges a távoli, „home office”-ból történő munkavégzés, amelyekről korábban nem is gondolták volna. Főként a vezetők, ugyanis még napjainkban is sok cég menedzsmentjében érhető tetten az a hozzáállás, hogy aki nincs jelen az irodában, az nem is dolgozik. Ez természetesen idejétmúlt gondolat, különösen, hogy ma már minden olyan technológiai megoldás a rendelkezésünkre áll, amely lehetővé teszi a gördülékeny munkát, függetlenül attól, hogy valaki a munkahelyen ül, egy kávézóban vagy esetleg otthon a kanapén.

„Úgy láttuk, a járvány kezdetén sok cégnél azért szembesültek nehézségekkel, mert egyáltalán nem gondoltak arra a lehetőségre, hogy a kollégák valaha is otthonról dolgozzanak” – mondta Fábián Zsolt, a Hallenbeck IT Services ügyvezető igazgatója. „Ezeken a helyeken még működött az a régi beidegződés, hogy csak az dolgozik, aki bent is ül.”

A szakember rámutatott, hogy a járvány miatt hirtelen megváltozó körülmények azt eredményezték, hogy sok helyen hirtelen szűkös vagy elégtelen lett az IT-infrastuktúra. Mint mondta, olyan helyeken, ahol korábban legfeljebb 3-5 felhasználó használta például a céges VPN-t, komoly problémákat okozott, hogy a mostani helyzetben akár 80-120 embert is ki kellett szolgálnia ugyanannak a technológiai megoldásnak.

„Ez borította a meglévő infrastruktúrát, ugyanakkor, azt is láttuk, hogy ahol már korábban áttértek például a felhő alkalmazására, ott könnyebb volt átvészelni ezt a rendkívüli helyzetet. Mindenki tudta a dolgát” – tette hozzá Fábián Zsolt. „Több ügyfelünktől érkezett olyan visszajelzés, amelyben megköszönték, hogy igenis korábban ebbe az irányba mozdítottuk őket, mert ha ez nem történik meg, akkor most könnyen vége lehetett volna üzletüknek.”

Azoknál a cégeknél, ahol még nem álltak át a felhő-alapú működésre, a járvány beköszöntével sok nehézséget kellett leküzdeni, ugyanis hiába próbáltak akkor a cégvezetők gyorsan fejleszteni, egyszerűen nem tudtak megfelelő hardverhez, szakértőhöz jutni a hirtelen megugró kereslet miatt.

Mi győz meg egy cégvezetőt a felhő előnyeiről?

A távmunkát is lehetővé tévő felhő-technológiák óriási előnye, hogy minden cégnek csak annyira van szüksége belőle, amennyit ténylegesen fel is használ. Nem kell drága szervergépeket megvásárolni, hogy aztán az idő nagy részében kihasználatlanul álljon az irodában, a felhőnek ugyanis éppen az a lényege, hogy dinamikusan lehet változtatni a cég által igénybe vett kapacitást, az éppen aktuális projektek, az éppen szükséges munkavállalók kiszolgálására. Amint egy projekt véget ér, az erre allokált kapacitást le lehet kapcsolni, majd a következő megbízásnál újra bővíteni, amennyiben szükség van rá.

„A koronavírus megjelenéséhez hasonló, felgyorsult helyzetekben a cégvezetők kapkodnak, és általában azt mondják, mindegy mi az, csak működjön azonnal, mert milliók úsznak el…” – fejtette ki Fábián Zsolt. „Ezzel viszont felesleges költségekbe verik magukat, mert ilyenkor vagy drága „vasat” vesznek, vagy a sürgősség miatt fizetnek felárat. Az előre gondolkodás, tanulás és a felhő kombinációja azért hatékony, mert nem kell közvetlenül megvásárolni a fizikai eszközöket, viszont mindenki tudja mit, hogyan használjon, mit várhat el a rendszertől, mit hol talál vész esetén is.

Sajnos, Magyarországon ma még száz cégvezetőből nyolcvan a felhő fogalmát sem ismeri. Nem tud élni annak lehetőségeivel. Ráadásul, az is gyakori probléma, hogy ezt a technológiát sokan a nagyvállalatok privilégiumának tartják, holott a KKV-k számára is elérhetőek felhős megoldások, sőt, pont az ő számukra ideális választás, hiszen profi nagyvállalati IT-infrastuktúrához juthatnak a költségek töredékéért.”

A szakember szerint a hazai cégek esetében főleg a felkészületlenség komoly probléma. Úgy látják, a magyar cégvezetők sokszor nem gondolkodnak rendszerben. Egyedül az lebeg a szemük előtt, hogy valahogy megússzák a költségeket. Szintén probléma a hosszú távú tervezés hiánya, emiatt ugyanis nem a jövőnek fejlesztenek, hanem az éppen aktuális problémák toldozgatásával igyekeznek talpon maradni.

„Sokszor baj, hogy a cégvezetők kihúzzák az egyes tételeket a költségvetésből. Legtöbbször az oktatást. Pedig ha leülnének velünk egy kockás füzet fölé és öt perc gondolkodás után átnéznék, mi mennyire fájna a rendszerből, sok időt és pénzt spórolhatnának meg a későbbiekben.” – mondja Fábián Zsolt. „Ilyenkor mindig meg szoktuk kérdezni, hogy, ha most tegyük fel elvinnénk az irodából a nyomtatót, az mennyire fájna? Erre általában azt mondják, hogy nagyon, mert akkor nem tudnának dokumentumokat nyomtatni. Vagy ha épp az internet elszállna, az mennyire fájna? Mi történne, ha leállna a webshopot futtató szerver? Ezekkel a kérdésekkel általában rá lehet világítani, hogy milyen kockázatokat vállalnak azok, akik nem egy távoli, profi háttérrel felkészített IT-környezetben dolgoznak a cégüknél. Arról nem beszélve, hogy, tegyük fel, egy szerver 1 millió forintba kerülne, viszont, amikor baj van, akkor a cégvezető kétmilliót is ki fizet érte, mondván, akkor már gyorsan kell a megoldás és nincs idő bogarászni az ajánlatok között. Erre mi azt szoktuk mondani, hogy ehelyett, mondjuk havi 70 ezer forintért elketyeg a virtuális szerver a felhőben, így ugyanazért a költségért bő másfél évre el lehet felejteni az IT-infrastruktúra üzemeltetésével járó gondokat és költségeket.” Akadt olyan könyvelő iroda is, akik annyira ragaszkodtak az ezeréves technológiákhoz, hogy végül soha többé nem könyvelhetnek, ugyanis egy két hetes vírustámadás miatt több ezer munkavállalónak nem tudták beadni időben a bevallását….

A cégvezető rámutatott, hogy a modern technológiát választó vállalkozások már csak azért is hoznak bölcs döntést, mert egy adatközpontban biztosított a folyamatos működés, még vészhelyzetben is.

„Előfordult, hogy egy cégtől akkor hívtak minket lélekszakadva, amikor szembesültek vele, hogy a telephelyükön 72 órán át nem volt áram” – mesélte Fábián Zsolt. „A gond azzal van, hogy egyáltalán nem számoltak ezzel a lehetőséggel, hogy ilyen miatt áll le a szerverük. Ez pedig pénzben is kifejezhető hiányt tud okozni. Persze ez megint első sorban a szakemberrel történő konzultáció hiánya.”

Mint látható, nem kell sem rendszertervező mérnöknek, sem informatikusnak lenni ahhoz, hogy belássuk: a modern informatikai infrastruktúra ma már minden cég működésének alapvető eszköze, függetlenül attól, hogy az adott vállalkozás az építő-, vagy vendéglátó-iparban vagy épp a pénzügyi szektorban tevékenykedik, hiszen napjainkban az információ áramlás, az adatelérés, a céges levelezés már nélkülözhetetlenek, még akkor is, ha épp nincs világjárvány.

A Hallenbeck IT-megoldásaival és széleskörű tapasztalataival minden hazai vállalkozásnak hatékony támogatást tud nyújtani, legyen szó felhő-infrastruktúráról, adatbiztonságról, üzemeltetésről vagy épp távoli és/vagy csoportmunka támogatásáról. Emellett tréningekkel, képzésekkel segítik főleg a magyar cégek költséghatékonyabb működését és modernebb gondolkodásmódját.

Ügyvezető igazgató
Fábián Zsolt
Fábián Zsolt

ügyvezető

Irány a felhő!

Felmérjük. Beállítjuk. Megtanítjuk neked.

Kik vagyunk?

Integrátorok
Oktatók
Architektek

Mit csinálunk?

Rendszerek összefogásával, integrálásával foglalkozunk.

környezetben mozgunk 20 éve.

 

A felhőbe viszünk!

Segítünk az Office 365 bevezetésében, beállításában. Sőt adatait, leveleit, dokumentumait is átköltöztetjük a Felhőbe. Biztos kezekben tudhatja céges adatainak migrációját!

  • Céges levelezés
  • Csoportmunka
  • Migráció
  • Hibaelhárítás
  • Prémium támogatás
  • Biztonság

Biztonságot teremtünk!

Tudja biztonságban céges adatait, akár egy nagyvállalat. Segítünk a vírusvédelemben és az adatszivárgás megelőzésében éppúgy, mint a rendszeres biztonsági mentésekben, hogy Ön nyugodtan tervezhesse cége jövőjét.

  • Vírusvédelem
  • Tűzfal
  • Biztonsági mentés
  • Adatszivárgás megelőzés
  • Katasztrófa utáni rendszer visszaállítás

Levesszük a terhet…

Önnek nem kell ügyfélszolgálatok sokaságával egyeztetnie, ezt a terhet levesszük a válláról! Egyeztetünk a különböző szolgáltatókkal, segítünk megtalálni a megfelelő megoldásokat, támogatjuk a beszerzésekben, intézzük a garanciális ügyeit. Felkészült csapatunk mindig készen áll a kérdések megválaszolására. A bejelentett ügyekre 1 órán belül válaszolunk.

  • Mintha saját rendszergazdája lenne
  • Számítástechnikai eszközök ellenőrzése
  • Szoftverfrissítések elvégzése
  • Hardveres meghibásodások elhárítása

Egyszerűen. Érthetően. Biztonságosan.

Akik már minket választottak

Kapcsolat

Kérdése van? Ne habozzon felkeresni kollégáinkat, akik örömmel várják, hogy segíthessenek Önnek! Adja meg elérhetőségét és hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot!

Irodánk címe
1146 Budapest, Dózsa György út 37.
Telefonszámunk
+36 70 774 4188
E-mail
iroda[kukac]hlb.hu

Miben segíthetünk?

Adja meg telefonszámát és mi felhívjuk Önt a megjelölt témával kapcsolatban!

Felhő megoldásokAdatbiztonságCsoportmunka megoldásokÜzemeltetés